Monday, November 12, 2012

Jenis Hukuman Mati Dunia Moden



Hukuman mati adalah satu proses undang-undang di mana seseorang itu dihukum mati oleh kerajaan sebagai hukuman untuk jenayah. Jenayah yang boleh mengakibatkan hukuman mati adalah dikenali sebagai jenayah berat atau kesalahan berat.


Suntikan Maut




Banduan dibawa ke kebuk pelaksanaan dan dua tiub yang dimasukkan ke dalam tangannya; larutan salina disalurkan melalui tiub. Dalam beberapa minit dua selepas dos terakhir diberikan, doktor mengisytiharkan banduan itu mati. Mayat ini kemudiannya dihantar kepada pegawai rumah mayat.


Kerusi Elektrik



Banduan itu diikat ke kerusi dengan tali logam dan span yang basah diletakkan di kepalanya bagi membantu konduktiviti. Elektrod diletakkan di kepala dan kaki untuk mewujudkan litar tertutup. Pasca pelaksanaan pembersihan adalah satu tugas yang tidak menyenangkan seperti kulit boleh mencairkan kepada elektrod dan seseorang itu selalunya hilang kawalan ke atas fungsi tubuh.Kulit juga biasanya terbakar.


Kebuk Gas



Tukang hukum akan memasuki kebuk dan meletakkannya pelet kalium sianida. Kemudian, campuran asid dengan pelet sianida menjana gas hidrogen sianida (HCN). Banduan umumnya akan diberitahu untuk mengambil nafas yang mendalam dalam usaha untuk tidak sedarkan diri, tetapi dalam kebanyakan kes mereka menahan nafas mereka. Kematian dari hidrogen sianida adalah menyakitkan dan tidak menyenangkan.


Memenggal Kepala



Dalam sesetengah negara yang mematuhi undang-undang syariah Islam, pemotongan kepala masih satu kaedah yang biasanya digunakan bagi pelaksanaan. Selalunya, peralatan yang digunakan ialah pedang melengkung, bermata tunggal. Hukuman itu biasanya dijalankan pada hari Jumaat di khalayak ramai di luar masjid utama bandar selepas solat. Hukuman boleh diambilkira untuk rogol, pembunuhan & jenayah berkaitan dadah.


Gantung


Hukuman gantung dijalankan dalam 3 cara:

Penurunan Pendek:  Banduan itu disuruh untuk berdiri di atas objek yang kemudiannya tujahan jauh dilakukan kepada banduan. Lalu, mereka dibiarkan untuk mati oleh tercekik. Kematian adalah lambat dan menyakitkan.


Banduan dilepaskan dari objek yg rendah dan tergantung.


·        Penggantungan Tergantung: Banduan berdiri di atas tanah dengan tali gantung di leher mereka dan tali gantung kemudian diangkat ke udara, mengambil banduan itu bersama.

Banduan akan ditarik dengan kren dan dibiarkan tergantung.


·       Penurunan Tinggi: berat badan seseorang diambil untuk menentukan tali yang betul dan penurunan akan digunakan untuk memastikan pematahan leher.

Banduan di tujah ke bawah dari lantai dan tergantung

p/s: Jangan biarkan hidup anda diakhiri dengan hukuman mati...

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. dalam islam xda hkuman penggal kepala..

    ReplyDelete
  2. maksud??
    Tapi kiranya pacung kepala..
    Penggal mungkin agak berbeza tpi nmpak sama...
    ~Masalah ayat :) TQ

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...